Saturday 5 May 2012

5 maj


Sitter på restaurangen Arabesque på torget Temer Henna. Några kvällar har det blivit här men
aldrig så tidigt på kvällen. Klockan är snart 18 och det är ganska folktomt. Lokalborna
kommer inte hit förrän vid 20-21 snåret. Då är det lite svalare och de kommer ut ur sina
krypin.

Varja gång jag har varit här, oavsett tid, har det suttit en man några bord bort. Han sitter
här i timal. Röker vattenpipa. Han har hela tiden munstycket i munnen. Gör inget annat. Bara
röker vattenpipa. Ha är säkert yngre än jag men hans kroppshydda  visar något annat. Magen
är större än en höggravid kvinnas, han sitter tillbakalutad i fåtöljen så magen framträder
ännu mera.

Generellt kan sägas att männen, och kvinnorna för den delen, är välmående här.
Idag har varit en speciell dag ute på havet. Två dyk har jag gjort och båda har varit rena
nöjesdyk. Båda gångerna har jag haft en kamera i handen. På förmiddagen fick jag låna Bernts
GoPro och då passade jag på att videofilma. På eftermiddagen hyrde jag dykcentrets
stillbildskamera. Jo, det kan ju tyckas naturligt att jag skulle fota även när jag är under
vatten men saken är den att det inte är så lätt när man är nybörjare på dykning.

Det är mycket att hålla reda på: mask, reglutator, dykdator (djup, tid) luften i västen
beroende på hur djupt man är och framför allt, andningen. Att kontrollera flytkramften, att
alltid vara neutral är det absolut viktigaste. Kan man det, då kan man också kontrollera vad
och var man vill fotografera. Och idag har det gått riktigt bra. Jag fick till och med
beröm. Det sista dyket är trots allt 'bara' mitt tolfte. Bernt är härlig och omtänksam. Han
står ombord och filmar mig när jag ska i första dyket, räcker sen över kameran till mig
innan jag sänker mig neråt.

Men inte nog med att dyket har gått bra, jag har också träffat underbara människor ovan
ytan. Idag är det Cecilia och jag som dykt tillsammans med guiden Anna. Precis som Bernt och
jag hade gemensamma beröringspunkter har jag och Cecili det också. Det visar sig att hon är
sjukgymnast som också har varit i Kina tillsammans med Shen om organisatör. Cecilia är en
härlig person som jag absolut vill lära känna mera.

Cecilia och  Bernt har blivit, för mig, två inspirationskällor. De har mycket att berätta och jag lyssnar, insuper. Innan vi kommer iland bestämmer vi oss för att träffas imorgon och äta middag ihop. Ska bli jätte trevligt.Ikväll är det tydligen någon viktig fotbollsmatch på tv. Liverpool hör jag den egyptiske
kommentatorn säga. Engelsmännen är på Jobo's, egyptierna här på Arabesque. Samma match,
samma intressen. Några män spelar backgammon men de flesta röker sin pipa.

No comments:

Post a Comment