Monday 7 May 2012

6 maj


18.03, sitter i lobbyn och väntar på Bernt. Vi ska träffa Cecilia och äta lite mat. Det kommer utan tvekan att bli en mycket trevlig kväll med två mycket intressanta personer.

Sista dagen här i El Gouna och Egypten. En lite konstig känsla infinner sig. Tror faktiskt inte jag har känt så här vid tidigare resor. Måste läsa igenom gamla bloggar och kolla.

Jag har ingen lust att åka hem. Egentligen har jag inte upptäckt det här landet över huvud taget. Har ju varit så upptagen med dykningen men också att faktiskt inte göra någonting. Jag har prioriterat det framför att sitta i en buss flera timmar en väg för  att se Luxor och Kairo. Och jag är nöjd med mitt beslut. Det här var ju vad jag behövde just nu.

Yaser, en kille som arbetar på 'hälso centret' vid hotellet med att sälja olika behandlingar , hälsar och strax är vi involverade i intressant samtal. Kan inte låta bli att fråga honom om hur det är i Egypten. Men han försäkrar mig om att människorna är vänliga, uppfostrade så. Han berättar om ett par som han träffade här för två år sedan. De hade beställt en tvådagars tur till Kairo och är fundersamma på om de verkligen ska åka. Men Yaser försäkrar dem om att det de inte behöver vara oroliga, och paret beger sig till Kairo mitt under pågående evolution. Vad en av mina arbetskamrater hemma berättade innan jag åkte var att de inte ens fick lämna hotellet medan oroligheterna pågick i Kairo. Hmmm...

Yaser berättar att han är gift, har en son på 4 som heter Yosef och som går på dagis och att hustrun arbetar. Glömde tyvärr fråga med vad. Yaser studerade ekonomi på universitetet men har inte hittat arbete inte branschen. Man måste känna någon som känner någon säger han. Och det spelar ingen roll om du har bra betyg eller inte. Kontakter är enda sättet.

Idag är det ovanligt varmt. Jag klarar inte av att ligga i solen. Inte för att jag gjort det så mycket. Har mest hållit mig i skuggan under parasollet. Men idag är det tilloch med nästan för varmt under parasollet. Bernt tittar förbi efter ett dopp i poolen och jag föreslår en enkel lunch på SnackShack ett par kvarter bort. Killen som har stället är helt underbar. Han fixar precis det man vill ha i smörgåsväg. Ingredienser han inte har köper han i butiken intill. Mackorna är himmelska och fritt wifi kommer på köpet.

Jag orkar inte med värmen idag och tar min tillflykt till rummet. Skönt med lite vila före dusch och uppsnyggning. Halv 7 ska Bernt, Cecilia och jag träffas på torget. Alla röstar för egyptiskt och vi går till restaurangen  bredvid Fool House. Så mysigt ställe. Vi väljer ett stort runt bord. Bernt sätter sig i soffan flankerad av C och mig i varsin fåtölj. Och sen går det inte att få stopp på pratet. Båda är så varma och generösa med berättelser om sina upplevelser. Tredje gången kyparen kommer så har vi äntligen bestämt vad vi vill äta. Auberginröra, stekta auberginer, vinbladsdolmar......... och ett fantastiskt gott bröd. Samtalen fortsätter och hade nog kunnat göra det många timmar till men jag börjar känna av tröttheten. Behöver en stund för mig själv. Bernt och Cecilia, de vill jag behålla i mitt liv.

Om jag minns rätt har C jobbat ett år på Västbanken, kan arabiska och har återvänt ett flertal gånger till Egypten. B har varit här 9-10 gånger. Och jag förstår verkligen. Arabiska nätter är inte att leka med. Och dagarna är inte så tokiga heller. 

No comments:

Post a Comment