Wednesday 2 May 2012

2 maj


Aldrig någonsin har jag tagit så lite bilder när jag har varit på en resa. Så när jag vaknar
halv sex på morgonen och frukosten inte serveras förrän 7, tar jag med mig kameran på en
promenad. El gouna är ett artificiellt ställe på sätt och vis. Lite som Dubai där man har
byggt på landområden som är skapade av människan. Ungefär som små öar sammanbundna med
varandra. Smart på ett sätt för alla hotell och privata hem har en bit hav. Men hopplöst för
en som mig som tycker om långa promenader utmed havet.

Det är jag och två jobbare som är ute. Gillar det, gillar när det inte är smockfullt med folk. Betrakta hur man inreder sina balkonter, terasser, stenläggningarna och.... de små krabborna. Små, riktigt små krabbor som  gräver en gång i sanden och det de gräver undar sprider de som små konstverk runt ingången.

Väl på tillbaka hämtar jag mig en kopp kaffe i restaurangen och sätter mig på balkongen en
stund. Lugnt. Snyggar till mig och beger mig mot frukosten. Kocken ler och hälsar när han
ser mig och idag beställer jag omelett på ett ägg, Yoghurt med en liten klick fikonmarmelad
till och mera kaffe.

Bernt, som var med ombord igår, slår sig ner vid samma bord. En mycket imponerande man. Verkligen en person att beundra. En man som efter pensionen verkligen inte lämnar avtryck i soffan. Tvärtom, han berättar om alla resor han gjort. Hur han omfamnar livet. Imponerande. Pensionär som han är, brukar han resa en 4 månader per vinter. Återigen påminns jag om varför jag älskar att resa. Mötet med människor, att höra deras berättelser.

En lugn dag vid poolen. Precis vad jag behöver. En god bok, sol och ingen stress. Men visst,
tankarna går till havet och brisen.

Bernt har också en lugn dag vid poolen och vi tar en kaffe ihop vid lunchtid. Och är det inte intressant hur liten världen är. När jag skulle åka till New York så kom jag över en blogg som heter I ett annat New York. Den finns på FB också och jag kan starkt rekommendera den. Det visar sig att det är Bernts son och och blivande svärdotter som ligger bakom den. hmmm...

No comments:

Post a Comment